حسابداری برای آموزش عالی، رویکرد محاسباتی

این مقاله مفهوم «حسابداری برنامه درسی» (Curricular Accounting) را بررسی می‌کند؛ سیستمی که در دانشگاه‌ها برای محاسبه و مدیریت فعالیت‌های آموزشی، امتیازهای واحد درسی و فرایندهای مرتبط به کار گرفته می‌شود. مقاله نشان می‌دهد که این رویکرد هم می‌تواند ابزار توانمندسازی دانشجویان و اساتید باشد و هم در صورت تسلط نگاه نئولیبرالی، موجب بهره‌کشی و محدودیت‌های آموزشی گردد.

نام نویسنده

Keith Dixon

تاریخ انتشار

14 ژوئن 2025

منابع

مجله Critical Perspectives on Accounting

دانلود فایل مقاله

حسابداری برنامه درسی؛ ابزار مدیریت یا عامل محدودیت؟

این مقاله به بررسی شکل‌گیری و پیامدهای حسابداری برنامه درسی در نظام آموزش عالی پرداخته و نقش آن در اقتصادمحور شدن دانشگاه‌ها را تحلیل می‌کند.
نکات کلیدی:

  • معرفی حسابداری برنامه درسی به‌عنوان گونه‌ای از حسابداری آموزشی
  • پیوند این رویکرد با نئولیبرالیسم و فرهنگ حسابرسی
  • پیامدهای مثبت: دسترسی گسترده‌تر به آموزش و امکان سنجش‌پذیری
  • پیامدهای منفی: کالایی‌سازی دانشجو و محدود کردن آزادی علمی