حسابداری برای آموزش عالی، رویکرد محاسباتی

حسابداری برای آموزش عالی، رویکرد محاسباتی
این مقاله مفهوم «حسابداری برنامه درسی» (Curricular Accounting) را بررسی میکند؛ سیستمی که در دانشگاهها برای محاسبه و مدیریت فعالیتهای آموزشی، امتیازهای واحد درسی و فرایندهای مرتبط به کار گرفته میشود. مقاله نشان میدهد که این رویکرد هم میتواند ابزار توانمندسازی دانشجویان و اساتید باشد و هم در صورت تسلط نگاه نئولیبرالی، موجب بهرهکشی و محدودیتهای آموزشی گردد.
حسابداری برنامه درسی؛ ابزار مدیریت یا عامل محدودیت؟
این مقاله به بررسی شکلگیری و پیامدهای حسابداری برنامه درسی در نظام آموزش عالی پرداخته و نقش آن در اقتصادمحور شدن دانشگاهها را تحلیل میکند.
نکات کلیدی:
- معرفی حسابداری برنامه درسی بهعنوان گونهای از حسابداری آموزشی
- پیوند این رویکرد با نئولیبرالیسم و فرهنگ حسابرسی
- پیامدهای مثبت: دسترسی گستردهتر به آموزش و امکان سنجشپذیری
- پیامدهای منفی: کالاییسازی دانشجو و محدود کردن آزادی علمی





